Bryllupsplanlægningen sikrer den bedste dag

Bryllupsplanlægningen sikrer den bedste dag

År efter år afholdes der rigtig mange bryllupper. En af livets helt store dage for ægteparret og den nærmeste familie. Vejen til det perfekte bryllup og den gode dag er planlægning!

God planlægning af dagen gør at der kan slappes ordentlig af når det hele løber af staben. Vi giver derfor en række tips til hvordan du sikrer den bedste dag som brud eller gom.

Book de vigtige ting i god tid

I er ikke de eneste der skal giftes, og nogle booker i rigtig god tid. Hvis i ønsker at holde brylluppet i en helt speciel sal eller lokale, så skal der kun en anden bookning til samme dag, for at i ikke kan få dette ønske opfyldt. Vi har oplevet bookninger 1½ år før, og rigtig mange er minimum ude 9 måneder før brylluppet skal afholdes.

Bookning af lokaler

Lokalerne for festen om aftenen er utrolig afgørende for hvilken stemning aftenen får. Ønsker i galla, så vil et slot eller andet flot sted være mere egnet end et gammelt forsamlingshus.

Skal I fx booke selskabslokaler på Fyn, så tag en beslutning om hvad i ønsker – skal det være ved vandet, på vandet, i Odense eller hvad er vigtigst for jer? Søg og find de lokaler I synes godt om, og skynd jer at booke dagen. Når selskabslokalerne er på plads, så er fundamentet på plads til at bygge resten op omkring.

Kirken er vigtig

Inden i booker lokalerne, så skal i også have styr på hvilken kirke i ønsker at blive gift i. Fundamentet for planlægningen af dagen er kirken, sted til en evt. reception samt festlokaler til aftenfest.

De fleste kirker kan godt nå at holde 4 vielser på en lørdag, men hvis nogle allerede er booket, så påvirker det hvornår jeres gæster og i er videre til næste punkt. Det kan være i gerne vil have god tid til receptionen, så gælder det om at afholde vielsen rimelig tidligt på dagen. Hvis i ikke afholder reception, så skal vielsen ikke være kl. 11, men lidt senere, så det passer med at gæsterne kan tage direkte videre til middag.

Få styr på detaljerne

Når de store punkter er booket ind og i har ro omkring dette, så begynd at få styr på detaljerne.

Der er masser af ting, der skal være på plads. Det gælder bryllupskage, bryllupskørsel, invitationer, sange i kirken, pynt til kirken, hvor bryllupsbillederne skal tages, finde bryllupsfotograf, makeup og hårsætning til bruden, tøj til både brud og gom, toastmaster, overnatning efter brylluppet, brudevalsen, takkekort og meget mere.

Lav en liste med alt der skal på plads, og kryds af efterhånden som tingene går i orden.

Uddel ansvar til andre personer

Det vigtigste for at kunne slappe af på selve dagen er at have uddelt ansvaret for de forskellige områder til andre. En toastmaster kan hjælpe med al koordinering for aftenen, og sæt derudover familien i gang. Lad en have ansvaret for musik til brudevals og dansegulv, en der har ansvar for receptionen og en der sørger for at fotografen tager billeder af alle gæster.

Uanset hvad der skal foregå og hvordan i holder brylluppet, så del ansvar ud, så i hele tiden ved hvem der har styr på hvilke områder. Så kan i slappe af og læne jer tilbage hele dagen. På Bryllup.dk finder du flere tips og anbefalinger.

Omkring Forfatteren:

Forfatteren til denne artikel er Jim, der blogger om livets mange facetter. Han har en stor vennekreds, og oplever derfor mange ting i hverdagene.